Starka bett...

Starka bett det är väl en debatt som aldrig kommer dö ut. Alla kommer alltid att han sina egna åsikter om det.
Jag tycker kanske inte att man ska köra upp ett vrålstarkt bett i munnen på en ridskole häst då de oftast är orutinerade som rider.
Där emot tycket jag att det ser värre ut med folk som har ett vanligt bett men som sitter och sliter skiten ur hästen en en ryttare som har pelham men som är mjuk i handen.
Pessoa är väl ett exempel på bett som jag skulle kalla djurplågeri. På varje tävling jag har varit på har man sätt nån liten tjej/kille med sin lite för heta ponny som har ett pesoa i hästens mun. Jag har sjäv faktiskt ridit på pessoa. Loppans förra ägare köpte de till mig när Loppan var som allra hetast.Jag visste själv inte vad som hände när man hade det i munnen på hästen. Nu när jag vet vad som innebär att ha ett pessoa ångrar jag det STORT.
 
Pelham där emot är ett bett jag tycker är okej att rida på om man vet vad man gör.
Har man en het och stark ponny/häst som kanske måste ha ett starkt bett för att lyssna så ska man ha det.
 
Bättre att ha en starkt bett och mjuk hand en att ha ett vanligt bett och hård hand.


Kommentarer
Postat av: TIlda

Och vad är ett pessoa och pelham? Hehe... :)

Svar: Haha, de är bett .. googla!
None None

2013-01-15 @ 16:55:47
URL: http://www.lifebytilda.bloggplatsen.se
Postat av: Ella

Hej,
Jättefin blogg :)
Har du egen häst?
Klicka gärna in på min blogg och lämna ett spår ;-)

Svar: Taack :).. Ja jag har 2 egna hästar :)
None None

2013-01-16 @ 10:14:10
URL: http://teametella.blogspot.se
Postat av: Alice

Men herregud.. På vilket sätt är pessoa djurplågeri? Då är väl pelhalm också djurplågeri. Jag har ridit på pessoa på en stark ponny o han trivdes JÄTTEBRA på det. Det var INTE djurplågeri att ha pessoa.

Svar: JAG tycker att pessoa är ett bett som kan jämnföras med djurplågeri.. jag har ju rätt att tycka det, precise som du har rätt att tycka om pessoa!
Maja Englund

2013-01-31 @ 14:25:10
URL: http://alicelindroth.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0